БУДЬ-ЯКИЙ ВАРІАНТ РОБОТИ МОЖНА ПРИДБАТИ ОКРЕМО.
Варіант 1
1. Зазначте положення, яке характеризує психоаналітичне розуміння джерела активності особистості: 1) зовнішні стимули підтримують розвиток людини, але єдина рушійна сила її поведінки — тенденція актуалізації; 2) основним джерелом активності особистості є нейрофізіологічний стан збудження, що виявляється в певних інстинктах; 3) основним джерелом активності особистості є система свідомих мотивів і відносин, що сформувалися залежно від суспільних відносин та умов виховання; 4) особистість активна за своєю природою (життя — форма руху) і поводиться відповідно до суб’єктивної інтерпретації реальності; 5) основним джерелом активності особистості є підкріплення її відповідних дій. Обгрунтуйте свою думку. 2. Яке поняття виражає відносно стійку, більш-менш усвідомлену систему уявлень індивіда про себе, на основі якої він будує свої взаємини з іншими людьми? 3. Серед наведених особливостей поведінки людини, що характеризують її або як індивіда, або як особистість, зазначте такі, що характеризують її як особистість: 1) інтереси, здібності, старанність, збудливість, інтроверсія; 2) темперамент, потреби, сміливість, музичні здібності, інтелект; 3) наполегливість, відповідальність, інтернальність, переконання, спрямованість; 4) розум, чудова дикція, інтереси, здібності, низька адаптація до темряви; 5) чуйність, приємний голос, ідеали, принципи, висока сенсорна чутливість. Обгрунтуйте свою думку. 4. Поясність, про що свідчать установлені в емпіричному дослідженні факти. Досліджувані, в яких попередньо визначили показники сили і слабкості нервової системи, протягом 40 хвилин неперервно здійснювали складні обчислення “про себе”. Виявилося, що люди із слабкою нервовою системою, починаючи з 35-ї хвилини експерименту, робили помилки, зменшували кількість обчислень. Досліджувані з сильною нервовою системою, навпаки, спочатку обчислювали по-вільно, а потім прискорювали дії. Проте за 40 хвилин і “сильні”, і “слабкі” виконали практично однаковий обсяг роботи (за П. М’я-соїдом). 5. Розкрийте сутність формули О. М. Лєонтьєва “зсув мотиву на мету”.
Варіант 2
1. Зазначте, яке з наведених тверджень характеризує біхевіористичне розуміння джерела розвитку особистості: 1) зовнішні стимули підтримують розвиток людини, але єдина рушійна сила її поведінки — тенденція актуалізації; 2) основним джерелом активності особистості є нейрофізіологічний стан збудження, що виявляється в певних інстинктах; 3) основним джерелом активності особистості є система свідомих мотивів і відносин, що сформувалися залежно від суспільних відносин та умов виховання; 4) особистість активна за своєю природою (життя — форма руху) і поводиться відповідно до суб’єктивної інтерпретації реальності; 5) основним джерелом активності особистості є підкріплення її відповідних дій. Обгрунтуйте свою думку. 2. Наведіть характеристики особистості на інтраіндивідному рівні її аналізу (за А. В. Петровським). Розкрийте їх сутність. 3. Серед наведених особливостей поведінки людини, що характеризують її або як індивіда, або як особистість, зазначте такі, що характеризують її як індивіда: 1) тип вищої нервової діяльності, органічні потреби, задатки, висока сенсорна чутливість; 2) емоційна збудливість, чудова дикція, чуйність, наполегливість; 3) низька адаптація до темряви, уважність, красива хода, правдивість; 4) інтереси, розум, сміливість, старанність; 5) чітка координація рухів, швидка реакція, працьовитість, пластичність. Обгрунтуйте свою відповідь. 4. Поясніть, про що свідчать установлені в дослідженні факти. Результати дослідження самооцінки школярів виявили, що діти, уявлення яких про свої можливості невисокі, втілюють їх у відповідній поведінці і тому навчаються гірше, ніж могли. Дітям з високою самооцінкою притаманна протилежна тенденція. 5. Чому ціннісні орієнтації вважають змістовною характеристикою мотиваційної сфери особистості? Обгрунтуйте свою відповідь.
Варіант 3
1. Зазначте, яке з наведених тверджень характеризує розуміння джерела активності особистості на основі концепції рис особистості: 1) основним джерелом активності особистості є нейрофізіологічний стан збудження, що виявляється в певних інстинктах; 2) основним джерелом активності особистості є культурні та соціальні впливи, які без участі свідомості формують у людини певні підсвідомі потяги, що допомагають їй пристосуватися до соціальних вимог; 3) основне джерело активності особистості — система свідомих мотивів і відносин, що сформувалися залежно від суспільних відносин та умов виховання; 4) основним джерелом активності особистості є стійкі нейропсихічні структури, які у разі появи певних стимулів дають імпульс відповідним вчинкам; 5) активність людини зумовлена низкою внутрішніх процесів (наприклад, потягів, інстинктів, потреб), які часто діють на рівні, нижчому за поріг свідомості. Обгрунтуйте свою думку. 2. Поясніть, про що свідчать установлені в дослідженні факти. Учням третіх класів масових шкіл і шкіл-інтернатів для дітей-сиріт було запропоновано гру “Чарівна квітка”, за якою вони мали загадати бажання. Більше половини учнів масових шкіл висловили бажання, які безпосередньо не стосувалися умов їхнього життя (“Хочу, щоб не було війни”, “Хочу, щоб всі люди були здорові”). Більшість дітей зі шкілінтернатів висловили бажання, пов’язані з вимогами дорослих (“Я б хотів гарно вчитися”, “Я б хотів завжди гарно поводитися” тощо) (за П. М’ясоїдом). 3. Яке поняття характеризує систему стійких мотивів, що спонукають людину до діяльності, в якій вона задовольняє свої потреби? 4. Наведіть характеристики особистості на метаіндивідному рівні її аналізу (за А. В. Петровським). Розкрийте їх сутність. 5. Зазначте властивості, які особистість отримує переважно за спадковістю від батьків. Обгрунтуйте свою думку.
| |