Шановний користувач!
Якщо Ви рахуєте, що дана робота неякісна, порушує авторські права або ж є проблеми з її достовірністю повідомте про це адміністратора
Соціальна психологія та психологія конфлікту Лабораторна робота 2
Контрольна робота
№ K-28602
Лабораторна робота №2 Аналіз конфлікту Мета:ознайомлення з моделями та прийомами аналізу конфліктів; вивчення та застосування методу аналізу конфлікту "Карта конфлікту" для виявлення інтересів сторін, які конфліктують; опанування стратегією вивчення ролі влади та ресурсів як необхідних кроків на шляху вибору стратегії поведінки в конфліктній ситуації та проведенні переговорів.
Завдання 1. Аналіз конфлікту методом "Карта конфлікту" (Х.Корнеліус та Ш.Фейр), виявлення мотивації сторін конфлікту. Вступні рекомендації Конфліктуючи, учасники висувають претензії до дій одне одного, прагнучи змінити поведінку суперника. Претензії виражаються у вигляді вимог змінити, припинити або, навпаки, почати певні дії. За категоричними вимогами завжди можна побачити фрустровані потреби, а претензіїчасто виражаються у вигляді готових рішень, що пропонуються опоненту. Для аналізу ж конфлікту потрібно повернутися до інтересів, що виражаються у потребах та побоюваннях.Для вияв¬лення інтересів можна скористатися методом "Карта конфлікту", що запропонований Х.Корнеліус та Ш.Фейр. Вони пропонують використовувати цей метод самостійно, щоб обґрунтувати вибір стратегії подальших дій,за посередництва, для підготовки стратегії вирішення конфліктів, у процесі переговорів, щоб налагодити конструктивну взаємодію між опонентами, схилити їх до співробітництва. Цінність картографічного аналізу в тому, що він дозволяє систематизувати, упоряд¬кувати всі елементи конфлікту (проблему, позиції суб’єктів, умови, образи, інтереси, потреби, побоювання, наслідки та інше). Карта складається у три етапи та має такий вигляд (рис.1): • визначення предмета конфлікту; • визначення опонентів, залучених у конфлікт; • визначення істинних інтересів опонентів. Хід роботи 1. Ознайомтеся з моделями аналізу конфліктів Гуменюк Л.Й. Соціальна конфліктологія: навчальний посібник. – Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2013. – 69-73с. 2. Проаналізуйте конфліктну ситуацію із вашого досвіду за запропо-нованою Х. Корнеліус та Ш.Фейр схемою картографії конфлікту (див. нижче). 3. Об’єднайтеся з іншим учасником у пару. Ви по черзі будете грати роль психолога та клієнта, який консультує з приводу конфлікту, що виник. Виконуючи роль консультанта, ви повинні допомогти клієнту проаналізувати конфлікт. Вислухайте його. Ставте запитання, щоб допомогти у створенні карти конфлікту. Утримуйтесь від оцінок поведінки учасників, витримуйте максимально нейтральну позицію. При обговоренні Карти скористайтеся порадами авторів прийому з вироблення варіантів вирішення проблеми. 4. Поміняйтеся ролями. 5. Продумайте та запишіть вироблений варіант вирішення проблеми, яку ви обговорювали. 6. Обміняйтеся враженнями про виконану роботу та опишіть досвід, який ви отримали, виконуючи роботу. 7. Висловіть свою думку про встановлені вами переваги методу, сферу його застосування та обмеження.
Схема аналізу конфліктної ситуації 1. Пригадайте конфліктну ситуацію з вашого життя (чи іншу, котру ви гарно знаєте чи були в неї залучені). 2. Визначте предмет конфлікту. Накресліть у центрі аркуша квадрат та опишіть в ньому предмет конфлікту (див. рис. 1). 3. Визначте опонентів, залучених у конфлікт. Позначте опонентів на схемі. 4. Визначте істинні інтереси опонентів: опишіть, які вимоги висували сторони одна одній на початку конфліктної взаємодії. 5. Опишіть потреби та побоювання кожної сторони (не менше 5–6 пунктів) та зафіксуйте їх у схемі. Чим більше інтересів буде встановлено, тим більше пропозицій з урегулювання конфлікту потім буде зроблено.
Картографія конфлікту Ш. Фейр і Х. Корнеліус
Хто -------------- Потреби--------------- Побоювання----------------- Хто -------------- Потреби ----------- Побоювання ------ ПРОБЛЕМА ------------------ ------------------ Хто ------------- Потреби -------- Побоювання--- Хто -------------- Потреби-------------- Побоювання--------------
Рис.1.Карта аналізу конфлікту
Завдання 2. Вивчення ролі влади та ресурсів як необхідних кроків на шляху вибору стратегії поведінки в конфліктній ситуації та проведенні переговорів. Вступні рекомендації Потреби та почуття є важливими рушійними силами, що значно впливають на нашу поведінку, але, з іншого боку, наша поведінка спрямо¬вана на наші цінності. Як і потреби, цінності теж можуть бути більш і менш значущими, а значить, утворювати ієрархію потреб. Визначені вами в попередній роботі ("Карта конфлікту") інтереси теж нерівнозначні. Деякі з них дуже важливі для вас і їх фрустрація буде для вас значною втратою, а інші – важливі, але меншою мірою. Аналогічно й інтереси опонента утворюють подібну шкалу. Коли ви втягнуті в конфлікт, дуже важливо пам’ятати про свої інте¬реси, але не менш важливо, щоб ваші власні інтереси на затьмарили для вас все інше. Слід обов’язково співставити поставлену вами мету та труд¬нощі, які доведеться долати заради її досягнення. Якщо мета цього варта, то слід бути настирливішим у її досягненні. З іншого боку, за інших обставин кращим буде уникнення чи компроміс, принаймні на деякий час. Тож слід визначити, що для вас найважливіше, а від чого можна відмовитись. Для обґрунтованого вибору стратегії завершення конфлікту слід враху-вати співвідношення влади та ресурсів, необхідних для послідовної реалізації вибраної стратегії. При цьому потрібно врахувати такі аспекти, як влада іншої людини стосовно вас та оцінити власні сили, терпіння, наявність часу для прийняття рішення та інші ресурси, необхідні для відстоювання власної лінії поведінки. Влада – це здатність і можливість викликати вплив на діяльність, поведінку лю¬дей за допомогою певних засобів. Наприклад: можливість застосувати пока¬рання чи винагороду, високий статус, досвід, компетент¬ність, цінні для вас сто¬сунки, харизма. Володіння більшою владою дає можливість використання стилю кон¬ку-ренції та відстоювання того, до чого ви прагнете. Якщо більшою владою володіє інший, то слід пам’ятати, що така людина не погодиться забути про свою перевагу в ході конфлікту, і компроміс дає більшу вигоду тому, у кого більше вла¬ди, оскільки у нього більше можливостей отримати те, що він бажає. Наслідки конфлікту з людиною, що володіє владою, залежать від твер-дості йо¬го позиції. Якщо ви не відчуваєте, що у вас достатньо сил, то йти на проти¬сто¬яння при жорсткій позиції суперника необачно. Тож слід задума¬тись, наскільки важ¬лива для нього його мета. При її достатній важливості слід очікувати сильного супротиву. Навіть за відсутності різниці у владі зайнята жорстка позиція свід¬чить про важливість мети для іншого, і тоді він готовий проявити більшу, ніж ви, впертість, енергійність, витратити більше ресурсів. Можливості іншого надзвичайно важливі, коли ви прагнете досяг¬нення компромісу чи співробітництва. При цьому потрібно не тільки володіти приблизно однаковою владою чи не брати до уваги різницю у становищі, а й взаємно прагнути до доброзичливого обговорення та владнання питання. Інакше інший може скористатися своєю перевагою, особливо, коли відчує, що ви готові поступитися. Коли різниця в становищі та можливостях робить вас вразливим для напористої та користолюбної людини, то краще обрати захисний стиль, а не витрачати час на підходи, які можуть бути ефективними при рівності чи взаємній чесності та доброзичливості.
Хід роботи 1. Зверніться до створеної вами у попередньому завданні «Карти конф-лікту» та оцініть пріоритети цілей (власних та опонента) у розглянутому конфлікті (див. запропоновану схему). 2. Оцініть співвідношення ресурсів конфліктуючих сторін (див. запропоновану схему). 3. Обговоріть у групі та опишіть в робочому зошиті отриманий досвід. Що ви дізналися про себе та опонента, рангуючи свої та його інтереси, порівнюючи ресурси? 4. Обговоріть та запишіть висновки.
Схема оцінки пріоритетів інтересів у конфлікті (власних та опонента) 1. На основі потреб та побоювань, виявлених на попередніх етапах роботи з "Картою конфлікту", складіть список ваших інтересів та проран¬гуйте його. 2. Для цього спочатку складіть повний список своїх інтересів на основі виявлених раніше потреб та побоювань. Виберіть з нього найважливіше, орієнтуючись на власні почуття, а не на те, щоб комусь сподобатись. Потім виберіть найменш важливий інтерес. Надалі виберіть найважливіше з того, що залишилось, потім найменш важливе з того, що залишилось, і т.д. 3. Прорангуйте передбачувані інтереси вашого опонента. 4. При цьому потрібно спиратися на знання його особистості: нахилів, ціннос¬тей, захоплень. Не маючи такої інформації, потрібно врахувати зростання актуальності базових людських потреб: вітальні потреби, потреба в безпеці, потреба в соціаль¬них зв’язках, потреба в самоповазі, повазі, потреба в самореалізації. 5. Обговорітьу групіта опишіть в робочому зошитіотриманий досвід. Що ви дізналися про себе, рангуючи свої інтереси? Опишіть ваш досвід рангування інтересів опонента. Вислуховуючи розповіді колег, будьте уважні, ставте додаткові питання, щоб допомогти їм усвідомити додаткові інтереси в їх ситуаціях.
Схема оцінки співвідношення ресурсів конфліктуючих сторін 1. Визначте співвідношення влади між вами і вашим опонентом у конфлікті, який ви розглядаєте. 2. Визначте співвідношення ваших ресурсів та ресурсів опонента, необхідних для того, щоб тривалий час настирливо та послідовно домагатися свого. Пам’ятайте, якщо мета дуже значуща, то рівень мобілізації ресурсів збільшується.
Ця робота була виставлена на продаж користувачем сайту, тому її достовірність, умови замовлення та способи оплати можна дізнатись у автора цієї роботи ...
Щоб переглянути інформацію про автора натисніть на посилання нижче і...
Зачекайте
секунд...
Ця робота була виставлена на продаж користувачем сайту, тому її достовірність, умови замовлення та способи оплати можна дізнатись у автора цієї роботи