Шановний користувач!
Якщо Ви рахуєте, що дана робота неякісна, порушує авторські права або ж є проблеми з її достовірністю повідомте про це адміністратора
Методологія наукових досліджень та академічна доброчесність (МАУП)
Контрольна робота
№ K-27790
53 СТОР. Тема 1. Сутність науки.Основні принципи наукового пізнання
1. Наука якформа пізнання світу людиною.
2. Предмет,завдання і функції методології науки.
3. Знаннянаукове та знання буденне.
4. Наука та іншіформи людської культурної творчості.
5. Наука,паранаука, псевдонаука
6. Основніпринципи наукового пізнання.
7. Ідеалинаукового дослідження.
Тема 2. Генезис гносеологічноїта методологічної проблематики в історії філософії 1. Античнафілософія та наука у контексті генезису методів пізнання.
2. Суперечки проприроду універсалій у філософії Середньовіччя. Номіналізм та реалізм.
3. МиколайКузанський та передумови розвитку класичної науки.
4. Особистістьта філософські погляди Дж. Бруно.
5. Природознавчідосягнення М. Коперника та Г. Галілея.
6. Проблемаметоду пізнання в західноєвропейській філософії Нового часу. Ф. Бекон.
7. Становленнята розвиток емпіризму і раціоналізму. Т. Гоббс, Р. Декарт, Дж. Локк, Дж.Берклі, Д. Юм.
ТЕСТИ
90 ответов
ТЕСТ 1
1
Яка з названих функцій не є функцією науки?
Виберіть одну відповідь:
a. прогностична
b. компенсаторна
c. світоглядна
d. описова
2
Чи передбачає визначення «ненауковий» лише негативну оцінку?
Виберіть одну відповідь:
a. так, тому що наука є найвищим досягненням людського розуму
b. так, тому що наукове обґрунтування розповсюджується на ріні сфери людського життя
c. так, тому що наукове знання передбачає точність, виваженість, експериментальну перевірку
d. ні, тому що кожна форма людської діяльності має специфічне призначення
3
Що з переліченого не є принципом наукового знання:
Виберіть одну відповідь:
a. наявність методу
b. принципова перевірюваність досвідом
c. «бритва Оккама»
d. принцип інтерпретації
4
Хто з мислителів запропонував класифікацію наук, виділивши дві області людського розуму: науки, загальні для всієї реальності (фізика, астрономія, хімія, математика) і науки про Землю (науки біологічні, геологічні і гуманітарні):
Виберіть одну відповідь:
a. В. Вернадський
b. Ф. Бекон
c. Гегель
d. Арістотель
5
Хто з філософів поклав в основу класифікації наук принцип розвитку форм знань, що відповідає основним етапам розвитку Абсолютної ідеї:
Виберіть одну відповідь:
a. Ф. Бекон
b. Гегель
c. Арістотель
d. В. Вернадський
6
Хто з мислителів поділив всі науки на три великі групи в залежності від пізнавальних можливостей людини (таких, як пам’ять, розсудок і уява):
Виберіть одну відповідь:
a. В. Вернадський
b. Гегель
c. Ф. Бекон
d. Арістотель
7
Чи можливе емпіричне знання без теоретичних узагальнень?
Виберіть одну відповідь:
a. так, бо емпіричні знання передують теоретичним узагальненням
b. так, бо емпіричні знання беруться з дійсності без опосередкування теорією
c. так, бо емпіричний рівень пізнання не завжди спрямовується та обґрунтовується теорією
d. ні, бо без певних теоретичних узагальнень неможливо сформулювати напрями емпіричного пошуку
8
Чи завжди істинне знання є науковим?
Виберіть одну відповідь:
a. так, тому що знання, що виявляється у художніх образах, повсякденному житті, не є істинним
b. ні, істинне знання може належати іншим сферам пізнання
c. так, істинне знання може бути тільки науковим
d. так, тому що істинне знання може бути сформульоване лише у поняттях
9
Яке з тверджень характеризує позицію раціоналізму:
Виберіть одну відповідь:
a. джерелом пізнання є відчуття
b. єдине джерело пізнання – інтуїція
c. джерелом пізнання є досвід
d. джерелом пізнання розум
10 4,1-1
З чим, на думку Піфагора, узгоджуються всі речі?
Виберіть одну відповідь:
a. з космосом
b. з простором
c. з числом
d. з душею
11 4,2-2
На кого, згідно з образним порівнянням Ф. Бекона, повинен бути схожий справжній вчений?
Виберіть одну відповідь:
a. мураху
b. павука
c. метелика
d. бджолу
12
Кому належить вислів «Мислю, отже, існую»?
Виберіть одну відповідь:
a. Р. Декарту
b. Ф. Вольтеру
c. Т. Гоббсу
d. Ф. Бекону
13
Кому належить гасло: «Знання – це сила»?
Виберіть одну відповідь:
a. Ф. Бекону
b. Ф. Вольтеру
c. Р. Декарту
d. Т. Гоббсу
14
До якого типу ідолів, за Беконом, відносяться омани, що виникають внаслідок безумовного підпорядкування авторитету?
Виберіть одну відповідь:
a. ідоли печери
b. ідоли роду
c. ідоли ринку
d. ідоли театру
15 4,3-1
Як називається філософський напрям, що не визнає метафізичного обґрунтування наукових знань і вимагає їх емпіричного підтвердження:
Виберіть одну відповідь:
a. ірраціоналізм
b. позитивізм
c. екзистенціалізм
d. феноменологія
16
Теза «Наука сама собі філософія» належить:
Виберіть одну відповідь:
a. О. Конту
b. Ф. Ніцше
c. К. Марксу
d. А. Бергсону
17
Як, за Т. Куном, відбувається перехід до нової парадигми в розвитку науки?
Виберіть одну відповідь:
a. різко, революційним шляхом
b. вкрай повільно, шляхом поступового порівняння старої парадигми з новою, а також із самою природою
c. поступово, шляхом логічних аргументів та посилань на досвід
d. повільно, шляхом часткових змін старої парадигми
18
Хто з представників позитивізму розробив вчення про три стадії розвитку знань в історії людства?
Виберіть одну відповідь:
a. Р. Авенаріус
b. Г. Спенсер
c. О. Конт
d. Е. Мах
19 4,3-6
Хто є автором книги «Структура наукових революцій»?
Виберіть одну відповідь:
a. К. Поппер
b. І. Лакатос
c. Т. Кун
d. О. Конт
20
Розмежування середньовічної схоластики на два напрями – реалізм і номіналізм – відбулось через питання про:
Виберіть одну відповідь:
a. методи доведення буття Бога
b. свободу волі людини
c. термін другого пришестя Христа
d. природу загальних понять (універсалій)
ТЕСТ 2
1 2-1
Наукова теорія – це :
Виберіть одну відповідь:
a. точне відображення реальності
b. будь-який опис реальності
c. система достовірного наукового знання
d. різновид предметно-практичної діяльності людей
2
Здатність безпосередньо осягати істини, не звертаючись до розгорнутого логічного міркування, – це:
Виберіть одну відповідь:
a. воля
b. уявлення
c. інтуїція
d. талант
3
Гіпотеза – це:
Виберіть одну відповідь:
a. наукове припущення, яке після перевірки виявилось істинним
b. будь-яке припущення, яке висувається в процесі пізнання дійсності суб’єктом пізнання
c. наукове припущення, яке після перевірки виявилось хибним
d. науково обґрунтоване припущення, яке висувається для пояснення будь-якого процесу у первинному формулюванні, але яке після перевірки може виявитись як істинним, так і хибним
4 2-7
Чи може вчений захистити теорію від явної невідповідності емпіричним даним?
Виберіть одну відповідь:
a. ні, вчений не може протистояти емпіричним фактам
b. ні, він не має на це морального права
c. ні, вчений поступається перед більш досконалою теорією
d. так, вчений може створити додаткові гіпотези, скоригувати межі застосування теорії
5
Протиріччя у пізнанні, яке характеризується невідповідністю між новими фактами і старими способами їх пояснення і служить висхідним етапом наукового дослідження, це:
Виберіть одну відповідь:
a. наукова проблема
b. абсурд
c. алогізм
d. парадокс
6 5-2
Проблема загострення моральних проблем науки характеризує передусім:
Виберіть одну відповідь:
a. античну науку
b. некласичну науку
c. класичну науку
d. постнекласичну науку
7
Теорія А. Ейнштейна стосується періоду:
Виберіть одну відповідь:
a. науки Нового часу
b. класичної науки
c. постнекласичної науки
d. некласичної науки
8
Пануванням механіки та принципу механіцизму у створенні наукової картини світу характеризується:
Виберіть одну відповідь:
a. класична наука
b. фізична наука
c. постнекласична наука
d. некласична наука
9
Чи можуть філософські підвалини науки бути предметом наукових дискусій?
Виберіть одну відповідь:
a. ні, не можуть, бо лише філософія вказує науці напрямки її розвитку, а наука підпорядкована філософії
b. ні, не можуть, бо вчені у своїх дослідженнях рідко досягають філософських узагальнень
c. так, можуть. Від розуміння вченими філософських підвалин науки залежать перспективи її розвитку
d. ні, не можуть, бо наука – це наука, а філософія – це філософія
10
На яких принципах базується діалектика?
Виберіть одну відповідь:
a. субстанціоналізму
b. універсалізму
c. зв’язку
d. розвитку
11
Методологія наукового дослідження – це:
Виберіть одну відповідь:
a. порядок застосування методів наукового дослідження
b. система певних способів та прийомів, що застосовуються у певній сфері діяльності, а також вчення про цю систему
c. методики наукового дослідження в їх сукупності
d. спосіб досягнення мети, сукупність прийомів та операцій теоретичного та практичного освоєння дійсності
12
Найбільш складний та ефективний метод емпіричного рівня пізнання, це:
Виберіть одну відповідь:
a. вимірювання
b. спостереження
c. експеримент
d. порівняння
13
Біфуркація – це термін, що стосується методу:
Виберіть одну відповідь:
a. діалектики
b. метафізики
c. синергетики
d. герменевтики
14
Наукова революція відбувається одночасно зі зміною таких підвалин науки, як:
Виберіть одну відповідь:
a. принципи наукового пізнання
b. наукова картина світу
c. філософські засади науки
d. ідеали і норми дослідження
15
Метод дослідження, який полягає у вивченні предмета в єдиному та взаємному зв’язку його частин, це:
Виберіть одну відповідь:
a. індукція
b. дедукція
c. аналіз
d. синтез
16
Некласична наука характеризується:
Виберіть одну відповідь:
a. механістичним редукціонізмом у розумінні природних процесів
b. незалежністю результатів пізнання об’єкта від методів дослідження
c. пануванням квантової термодинаміки у науковій картині світу
d. залежністю результатів пізнання об’єкта від методів дослідження
17
Методика наукового дослідження – це:
Виберіть одну відповідь:
a. спосіб постановки наукової проблеми та висування наукової гіпотези
b. сукупність правил, прийомів і норм дослідження, що ведуть до заздалегідь визначеного результату
c. сукупність правил, прийомів і норм, що дозволяють отримати нове знання
d. вчення про методи наукового дослідження
18
Метод, в основі якого лежить встановлення подібностей та відмінностей між досліджуваними об’єктами, зіставлення їх рис і ознак – це:
Виберіть одну відповідь:
a. аналіз
b. вимірювання
c. синтез
d. порівняння
19
Наукове дослідження починається з:
Виберіть одну відповідь:
a. побудови гіпотези
b. написання вступу до наукової роботи
c. висунення наукової ідеї
d. постановки проблеми
20
Філософські методи дослідження – це:
Виберіть одну відповідь:
a. система спеціальних методів для вирішення дослідницьких задач в окремих науках
b. сукупність правил і прийомів дослідження
c. вищий рівень методології науки, який визначає загальну стратегію принципів пізнання
d. процедури обробки емпіричного матеріалу
ТЕСТ 3
1 8-1
Що таке наукова комунікація?
Виберіть одну відповідь:
a. обмін науковою інформацією
b. обладнання для передання інформації
c. будь-яка комунікація, розглянута з наукової точки зору
d. обмін науковою інформацією між вченими і спеціалістами
2
Одним з показників значимості наукового результату є:
Виберіть одну відповідь:
a. кількість опублікованих статей
b. якість опублікованих статей
c. індекс цитування
d. показник IQ автора
3
Плагіат як явище у сфері науки порушує норми:
Виберіть одну відповідь:
a. теорії пізнання
b. філософії науки
c. всього переліченого
d. етики науки
4
Обмін науковою інформацією через спеціально створені структури для генерації, оброблення і поширення наукового знання називають:
Виберіть одну відповідь:
a. формальною науковою комунікацією
b. неформальною науковою комунікацією
c. документною науковою комунікацією
d. недокументною (усною) науковою комунікацією
5 8-10
Неформальний творчий колектив дослідників різних поколінь, об’єднаних загальною програмою і стилем дослідницької роботи, які діють під керівництвом визнаного лідера називається:
Виберіть одну відповідь:
a. наукова асоціація
b. наукова спілка
c. наукова школа
d. науковий напрям
6
Бажаний кінцевий результат дослідження, те, що ми хочемо отримати, це:
Виберіть одну відповідь:
a. предмет дослідження
b. об’єкт дослідження
c. мета дослідження
d. проблема дослідження
7
Стисле викладення змісту дисертації у процесі підготовки до захисту робиться в:
Виберіть одну відповідь:
a. опублікованих статтях
b. авторефераті дисертації
c. доповідях на конференціях
d. об’яві про захист у журналі «Науковий світ»
8
Захист дисертації на здобуття наукового ступеня доктора наук відбувається:
Виберіть одну відповідь:
a. на засіданні кафедри, де працює дисертант
b. на засіданні ректорату вищого навчального закладу, де працює дисертант
c. на засіданні спеціалізованої вченої ради
d. на засіданні колегії Міністерства освіти і науки України
9
Наукова праця у вигляді книги, яка містить повне або поглиблене дослідження однієї проблеми чи теми, це:
Виберіть одну відповідь:
a. есе
b. підручник
c. звіт
d. монографія
10
Що з переліченого не є складовою наукового етосу:
Виберіть одну відповідь:
a. безкорисність
b. комуналізм
c. об’єктивізм
d. універсалізм
11
Що з переліченого є видом наукових публікацій:
Виберіть одну відповідь:
a. стаття
b. препринт
c. все перелічене
d. тези доповіді на конференції
12
Буквально відтворені фрагменти чужого тексту чи доповіді, що супроводжуються посиланням і використані для підтвердження думки або для полеміки з даним автором, це:
Виберіть одну відповідь:
a. ілюстрація
b. цитата
c. компіляція
d. плагіат
13
Наукова дисципліна, що займається статистичним аналізом і вимірюванням значимості наукової інформації та наукових публікацій:
Виберіть одну відповідь:
a. наукометрія
b. бібліографія
c. методологія науки
d. гносеологія
14
Згідно Закону України «Про вищу освіту», атестати доцента і професора видаються:
Виберіть одну відповідь:
a. керівництвом відповідної кафедри
b. центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки
c. Міністром освіти і науки України
d. вченою радою вищого навчального закладу
15
За Законом України «Про Вищу освіту» 2014 р., в нашій країні присуджуються такі наукові ступені, як:
Виберіть одну відповідь:
a. доктор філософії та доктор наук
b. бакалавр і магістр
c. доктор права та доктор богослов’я
d. ліцензіат та габілітований доктор
16
Спілкування вчених через їх публікації відноситься до:
Виберіть одну відповідь:
a. горизонтальної комунікації
b. опосередкованої комунікації
c. прямої комунікації
d. формальної комунікації
17
На початку вступу до наукової роботи розміщується:
Виберіть одну відповідь:
a. обґрунтування актуальності теми дослідження
b. виклад наукової новизни отриманих результатів
c. визначення мети та завдань дослідження
d. формулювання проблеми
18
Тип комунікації, який здійснюється між рівними ученими однієї наукової школи, а також між представниками різних наукових шкіл, відноситься до:
Виберіть одну відповідь:
a. горизонотальнї комунікації
b. вертикальної комунікації
c. неформальної комунікації
d. прямої комунікації
19
Авторство тих чи інших тверджень, поглядів, концепцій фіксується у дослідженні за допомогою:
Виберіть одну відповідь:
a. цитат із наукових публікацій
b. посилань на джерела літератури
c. наведення прізвищ дослідників
d. всього переліченого
20
Публікації, в яких викладено основні положення дисертації, повинні вийти:
Виберіть одну відповідь:
a. у колективних монографіях
b. у депонованому вигляді
c. у матеріалах міжнародних конференцій
d. у виданнях, затверджених МОН України в якості фахових з відповідної галузі науки
ПІДСУМКОВЕ ЗАВДАННЯ
1
Окрім знання наукового, існує також:
Виберіть одну відповідь:
a. буденне знання
b. філософське знання
c. міфологічне та релігійне знання
d. все перелічене
2
Результатом діяльності науки є:
Виберіть одну відповідь:
a. факти
b. спостереження
c. теорія
d. закони
3
Одна з перших спроб класифікації наук належить давньогрецькому філософу:
Виберіть одну відповідь:
a. Геракліту
b. Платону
c. Фалесу
d. Арістотелю
4
Некласична наука характеризується:
Виберіть одну відповідь:
a. незалежністю результатів пізнання об’єкта від методів дослідження
b. залежністю результатів пізнання об’єкта від методів дослідження
c. механістичним редукціонізмом у розумінні природних процесів
d. пануванням квантової термодинаміки у науковій картині світу
5
Методика наукового дослідження – це:
Виберіть одну відповідь:
a. спосіб постановки наукової проблеми та висування наукової гіпотези
b. вчення про методи наукового дослідження
c. сукупність правил, прийомів і норм дослідження, що ведуть до заздалегідь визначеного результату
d. сукупність правил, прийомів і норм, що дозволяють отримати нове знання
6
Логічний позитивізм головним для філософії вважав:
Виберіть одну відповідь:
a. аналіз смислу життя людини
b. аналіз філософських проблем буття
c. аналіз мови наукового дослідження
d. аналіз етичних проблем наук
7
Метод, в основі якого лежить встановлення подібностей та відмінностей між досліджуваними об’єктами, зіставлення їх рис і ознак – це:
Виберіть одну відповідь:
a. аналіз
b. порівняння
c. вимірювання
d. синтез
8
Дисертація має бути виконана:
Виберіть одну відповідь:
a. особисто, у вигляді спеціально підготовленого рукопису чи монографії
b. у вигляді колективної монографії
c. колективно, у вигляді спеціально підготованого рукопису
d. особисто чи колективно, у вигляді монографії або рукопису
9
Головною метою та цінністю наукового пізнання є:
Виберіть одну відповідь:
a. досягнення правди
b. формування евристичних гіпотез
c. накопичення достовірних фактів
d. відкриття об’єктивної істини
10
Що з переліченого не є принципом наукового пізнання:
Виберіть одну відповідь:
a. принцип причинності
b. наявність методу
c. принцип об’єктивності
d. принцип виключеного третього
11
Постнекласична наука характеризується:
Виберіть одну відповідь:
a. дистанціюванням науки від етичних і ціннісних проблем
b. формуванням дисциплінарної структури науки
c. зародженням експериментального природознавства
d. внесенням ціннісних факторів до складу пояснюючих положень науки
12
Філософські методи дослідження – це:
Виберіть одну відповідь:
a. процедури обробки емпіричного матеріалу
b. сукупність правил і прийомів дослідження
c. вищий рівень методології науки, який визначає загальну стратегію принципів пізнання
d. система спеціальних методів для вирішення дослідницьких задач в окремих науках
13
Який метод полягає в представленні властивостей об’єктів у вигляді числової величини?
Виберіть одну відповідь:
a. аналіз
b. дедукція
c. вимірювання
d. спостереження
14
Що таке наукова комунікація?
Виберіть одну відповідь:
a. спілкування за допомогою новітніх інформаційних технологій
b. обмін науковою інформацією між ученими
c. процес навчання у науковій школі
d. будь-яке спілкування між людьми, розглянуте з наукової точки зору
15
Чим із переліченого не є наука:
Виберіть одну відповідь:
a. теоретична систематизація знання
b. виробництво знання
c. система об’єктивного знання
d. акумуляція всієї інформації про світ
16
Р. Декарт розробив дедуктивний метод пізнання, спираючись на методи:
Виберіть одну відповідь:
a. астрології
b. фізики
c. астрономії
d. математики
17
Загальнонаукові методи використовуються:
Виберіть одну відповідь:
a. у філософії та методології науки
b. лише в гуманітарних науках
c. в усіх або в переважній більшості наук
d. у міждисциплінарних дослідженнях
18
Необхідне, суттєве, стале співвідношення, внутрішній зв’язок явищ, що зумовлює їх закономірний розвиток, – це:
Виберіть одну відповідь:
a. сутність
b. закон
c. мета розвитку
d. детермінізм
19
Наукова дисципліна, що займається статистичним аналізом і вимірюванням значимості наукової інформації та наукових публікацій:
Виберіть одну відповідь:
a. наукометрія
b. бібліографія
c. гносеологія
d. методологія науки
20
Тип наукової комунікації, який встановлюється між комунікантом і реципієнтом шляхом особистих контактів, зустрічей, бесід, телефонних розмов, приватного листування тощо, відноситься до:
Виберіть одну відповідь:
a. вертикальної комунікації
b. прямої комунікації
c. горизонтальної комунікації
d. неформальної комунікації
21
Метод дослідження об’єктів шляхом відображення їхньої структури у знаковій формі (наприклад, математичних формулах) – це:
Виберіть одну відповідь:
a. формалізація
b. вимірювання
c. аналіз
d. моделювання
22
Науковим результатом є нове знання, отримане у процесі:
Виберіть одну відповідь:
a. наукових досліджень у галузі експериментального природознавства
b. фундаментальних наукових досліджень
c. фундаментальних і прикладних наукових досліджень
d. прикладних наукових досліджень
23
Що з переліченого не відноситься до вчених звань?
Виберіть одну відповідь:
a. професор
b. доцент
c. завідувач кафедри
d. старший дослідник
24
Ідеалом наукового дослідження є:
Виберіть одну відповідь:
a. практична ефективність
b. простота та зручність теорії
c. об’єктивність і новизна
d. максимальна кількість фактів, охоплених теорією
25
Що з переліченого не є аспектом розгляду в філософії та методології науки:
Виберіть одну відповідь:
a. наука як форма культури
b. наука як система знання
c. наука як різновид техніки
d. наука як соціальний інститут
26
На якому етапі розвитку наукової раціональності взірцем науковості була механіка?
Виберіть одну відповідь:
a. за доби некласичної науки
b. за доби постнекласичної науки
c. за доби класичної науки
d. за доби дисциплінарної науки
27
Спеціально-наукові методи дослідження – це ті, що використовуються:
Виберіть одну відповідь:
a. лише в окремих наукових дисциплінах
b. для вирішення завдань спеціального призначення
c. лише у природничих науках
d. в усіх науках, але лише у спеціальних випадках
28
Чи мали місце в історії науки випадки неспроможності теорій пояснити певні явища, або випадки, коли такі пояснення були спірними й суперечливими?
Виберіть одну відповідь:
a. так, без цього наука не могла б розвиватися далі
b. ні, теорії базуються на фактах і не можуть вступати у суперечність з ними
c. ні, за умов неспроможності пояснення явищ теорія перестає бути науковою
d. ні, бо якщо теорія не в змозі пояснити факти, вчені від неї відмовляються
29
Що таке науковий факт?
Виберіть одну відповідь:
a. подія дійсності, яка насправді відбулася чи відбувається в реальності
b. утворення свідомості, що має спростовувати наукові теорії
c. «одиниця» наукового знання: подія дійсності, витлумачена та виражена мовою науки
d. протокольне речення, призначене для верифікації наукових теорій
30
Що, згідно з К. Поппером, є основним критерієм науковості?
Виберіть одну відповідь:
a. фальсифікація
b. верифікація
c. підтвердження досвідом
d. конкуренція
Контрольні питання Підсумковий контроль з дисципліни«Методологія наукових досліджень» передбачає, окрім виконання наведених вищетестових завдань, вибір трьохконтрольних питань з даного списку – та складання на них письмової відповідіобсягом 1–2 сторінки на кожне питання
1. Знання наукове та знання буденне.
2. Основні принципи науковогопізнання.
3. Співвідношення науки зненауковими (пара-наука, псевдонаука) формами пізнання світу.
4. Об’єктивність як принципнаукового пізнання.
5. Ідеали наукового дослідження.
6. Кумулятивність як особливістьнаукового пізнання.
7. Роль філософії у науковомупізнанні.
8. Класифікація наук: історія тасучасність.
9. Формування елементівперед-науки в античній культурі.
10. Особливості розвиткунаукового пізнання за доби Середньовіччя.
11. Становленняекспериментального природознавства в Новий час.
12. Розробка емпіричного методупізнання Ф. Беконом.
13. Раціоналістичний метод Р.Декарта.
14. Особливості механістичноїкартини світу за доби І. Ньютона.
15. Становлення еволюційногоприродознавства в ХІХ ст.
16. Позитивізм і прагматизм та їхзначення для методології науки.
17. Неопозитивізм та проблемаверифікації.
18. Концепція фальсифікаціонізмуК. Поппера.
19. Концепція «науково-досліднихпрограм» І. Лакатоса.
20. Поняття наукової парадигми танаукової революції у Т. Куна.
21. Гносеологія та її основніпроблеми.
22. Кумулятивність науки тапроблема меж пізнання.
23. Пізнання чуттєве тараціональне.
24. Роль інтуїції у пізнанні.
25. Істина як мета та ідеалнаукового пізнання.
26. Основні концепції істини.
27. Кореспондентська концепціяістини: історія та сучасність.
28. Структура засад науковогопізнання.
29. Феномен наукової картинисвіту.
30. Основні етапи розвитку науки.Класична, некласична та постнекласична наука.
31. Особливості класичної науки.Експериментальне природознавство. Механіцизм.
32. Розвиток дисциплінарногознання у межах класичної науки (ХІХ ст.). Еволюційний підхід.
33. Некласична наука і проблемаметоду пізнання. Релятивізм.
34. Постнекласична наука за добисьогодення.
35. Поняття методу, методики таметодології.
36. Методологія науковогодослідження.
37. Типологія методів науковогодослідження.
38. Емпіричні методи науковогопізнання.
39. Спостереження у науковомудослідженні.
40. Роль експерименту в науці.
41. Теоретичні методи науковогодослідження.
42. Аналіз і синтез у науковомупізнанні.
43. Індукція та дедукція.
44. Моделювання та аналогія якметоди наукового дослідження.
45. Діалектика як вчення пророзвиток та метод дослідження.
46. Сходження від абстрактного доконкретного в науковому пізнанні.
47. Синергетика як сучаснаміждисциплінарна дослідницька програма.
48. Герменевтика як методпізнання в соціально-гуманітарних науках.
49. Структура наукового дослідження.
50. Наукова проблема як вихіднийетап дослідження.
51. Наукова гіпотеза та її роль упізнанні.
52. Поняття наукової теорії,вимоги до нових теорій.
53. Поняття факту науки.
54. Поняття наукової комунікаціїта її різновиди.
55. Феномен наукової школи та їїроль у відтворенні наукової діяльності.
56. Етос науки: основні цінностінаукової діяльності.
57. Основні види науковихпублікацій.
58. Технологія науковогодослідження та вибір теми дослідження.
59. Наукові ступені та вченізвання в Україні.
60. Дисертація як кваліфікаційнанаукова праця.
3) Домашнее задание:
Прочитати статтю Гегеля (у додатку) з коментарем перекладача.
Законспектувати та відповісти на питання:
1. Що таке абстрактне мислення?
2. Яке мислення є протилежним щодо абстрактного?
3. Яку роль грають абстрактне та конкретне мислення в науковомудослідженні?
Ця робота була виставлена на продаж користувачем сайту, тому її достовірність, умови замовлення та способи оплати можна дізнатись у автора цієї роботи ...
Щоб переглянути інформацію про автора натисніть на посилання нижче і...
Зачекайте
секунд...
Ця робота була виставлена на продаж користувачем сайту, тому її достовірність, умови замовлення та способи оплати можна дізнатись у автора цієї роботи