Контрольні питання до заняття 1 1. Соціальна робота як наука – це … 2. Назвіть основні завдання соціальної роботи як науки. 3. Назвіть основні принципи соціальної роботи. 4. Соціальна робота як професія - це… 5. Які спеціалізації включені на сьогодні у професію “соціальний працівник”.
Контрольні питання до заняття 2 1. Виникнення, становлення і розвиток соціальної роботи пов’язаний із … 2. Перша згадка про соціальну роботу як таку належить до… 3. Де і коли з’явилися перші програми професійної підготовки соціальних працівників? 4. Коли розпочалося навчання соціальній роботі в Україні ? 5. Яка найбільша проблема існує в Україні, що гальмує розвиток соціальних служб?
Заняття 3 Соціальна ситуація 1. Ситуація, що стосується встановлення соціальним працівником контактів із різними організаціями. Під час обстеження житлового будинку № 95 виявлено сім’ю, яка потребує термінової психолого-педагогічної допомоги. У повній сім’ї (батько і мати) – троє дітей. Старша дитина Рустам, 7 років – інвалід. За словами матері, нормальне спілкування із сином майже неможливе: “Він – говорить мати – не впізнає ні мене, ні батька, ані своїх брата із сестрою, не може тримати голову, не вміє говорити. У сім’ї напружена атмосфера, молодші діти ночами здригаються, просинаються від його несподіваного крику або сміху. Я не сплю ночами, стала нервовою, виснаженою, такими ж ростуть і наші діти. Намучившись, зваживши усі “за” і “проти”, в інтересах своїх молодших дітей, ми з чоловіком вирішили нарешті віддати Рустама у будинок інвалідів та регулярно відвідувати його там. Пройшли медогляд, зібрали документи, але з тих пір справа не зрушилася ні на крок. “Немає місць”. Мій дім перетворився на велику клітку, з якої неможливо вирватися. Допоможіть мені вибратися із цього пекла – адже я можу втратити не тільки Рустама, але й інших дітей…” Запитання і завдання. 1. З якими закладами соціальному працівнику потрібно встановити контакт у першу чергу? 2. Складіть план роботи із цією сім’єю.
Соціальна ситуація 2. Соціально-психологічна допомога дитині, що опинилася у складній життєвій ситуації. З розповіді хлопчика: “Розумієте, вони ділили мене як річ. Жоден із них ніколи, ні разу не спитав мене про мої бажання. С ким я хочу жити? Що про них думаю? А ще чотири роки тому в мене не було вибору: він був моїм батьком, вона – моєю матір’ю. Я, звичайно, хотів, щоб ми жили разом, але, навіть, якщо не разом… ви розумієте, що тоді почалось. Врешті я зненавидів матір за те, що вона не дозволила батькові приходити до мене. Мене весь час зустрічала бабця і швидко забирала мене зі школи, іноді мати просила по це сусідку. Гуляв я теж із бабцею, а коли вона була зайнята – сидів вдома один, зачинений. В мене ніколи не було власного ключа від дому. Тоді я хотів піти до батька, я думав, що я йому потрібен, але потім зрозумів, що я йому потрібен тільки як зброя для боротьби проти матері. Я думаю, що вони просто осліпли від злоби один на одного. Найстрашніше у цьому всьому, що мені ніхто вже не міг допомогти. Адже усі визнавали за ними права на мене. Як право на річ! Вони, між іншим, також ділили дачу і машина і, мабуть, через це – і мене.” Запитання і завдання. 1. Якої допомоги потребує хлопчик перш за все? 2. Які методи і форми роботи має обрати соціальний працівник під час спілкування і матір’ю і батьком дитини? 3. З ким із фахівців, у даній ситуації, соціальний працівник повинен підтримувати постійний контакт?
Соціальна ситуація 3. Соціальна допомога хворим на СНІД. Інфікованих СНІДом дітей ховають від усіх. Намагаючись зберегти таємницю, батьки іноді відмовляються від пільг, які їм мають надаватися. Так, п’ятирічна дівчинка мало не задихнулася від нападу, оскільки її мама не наважувалася викликати “швидку допомогу”. На сьогодні більшість сімей, що мають дитину, хвору на СНІД опиняється у складній соціальній ситуації. Батька у такій сім’ї, як правило, немає. Мати, оскільки має дуже хвору дитину, працювати не може. Отже, сім’я живе на пенсію з інвалідності та допомогу. Непоодинокі випадки, коли хворих на СНІД дітей виховують бабусі чи дідусі, оскільки батьки не хочуть займатися вихованням дитини, або вони померли, чи знаходяться у тюрмі. Запитання і завдання. 1. Яка основна проблема, що виникає у соціального працівника у спілкуванні із сім’ями, які мають хворих на СНІД? 2. У чому полягають дії соціального працівника під час вирішення проблем цих сімей? 3. У контакті із якими фахівцями має перебувати соціальний працівник?
Контрольні питання до заняття 3 1. Які проблеми у соціумі призваний вирішувати соціальний працівник? 2. Із якими державними закладами має співпрацювати соціальний працівник? 3. Які проблеми сім’ї допомагає вирішувати соціальний працівник? 4. Якої допомоги від соціальних служб очікують люди із особливими потребами?
Контрольні питання до заняття 4 1. Для успішного здійснення професійних завдань соціальний працівник повинен мати… 2. У чому полягає роль адміністратора в соціальній роботі? 3. У чому полягає діагностична функція соціального працівника? 4. Розкрийте сутність профілактичної функції соціального працівника. 5. У чому полягає соціально-терапевтична функція соціального працівника?
Контрольні питання до заняття 5 1. Які документи про етику соціальної роботи ви знаєте? 2. Чи може соціальний працівник ігнорувати незаконні дії клієнта? (так/ні); 3. Чи завжди соціальний працівник має дотримуватися принципу конфіденційності у роботі з клієнтами? 4. Чи може соціальний працівник розповідати клієнту про власний життєвий досвід, та виходячи з цього, давати поради клієнту? (так/ні). 5. Чи може соціальний приймати запрошення від клієнта на вечірку чи на весілля? (так/ні).
Контрольні питання до заняття 6 1. Метод у соціальній роботі – це … 2. Які основні етапи технології вирішення соціальних проблем виокремлює І.Г.Зайнишев ? 3. Метод роботи на вулицях – це … 4. Де і коли вперше був застосований метод втручання у критичних ситуаціях? 5. Група психолого-педагогічних методів характеризується …
Заняття 7 Соціальна ситуація 1. Соціальна допомога постраждалим від аварії на ЧАЕС Жителі одного із українських містечок направили до центральних органів влади наступного листа. “Аварія на Чорнобильскій АЕС не обійшла стороною наше маленьке місто. Вже стало дорослим ціле покоління, що виросло на чорнобильському згарищі. Після чорнобильскої катастрофи захворюваність серед наших дітей збільшилася у 10 разів. Вроджені вади серця у дітей знаходять у 6 разів частіше, ніж у дітей по країні, патологію нирок – у 10 разів, вищою є статистика захворюваності вегетосудинною дистонією, хронічною пневмонією. Вперше за останні роки у місті смертність перебільшила народжуваність. Нам потрібна підтримка. Просимо відгукнутися на наше благання допомоги із організації оздоровлення дітей, які страждають та допоможіть їх сім’ям” Запитання і завдання. 1. Розробіть технологію рішення соціальних проблем, які мають жителі містечка, жителі якого постраждали від Чорнобильської катастрофи. 2. Які соціальні та психологічні методи можна використати під час допомоги?
Соціальна ситуація 2. Соціальна та психологічна допомога підліткам Відомо, що палка закоханість – нормальне явище у підлітковому віці. Вона проходить також несподівано, як і зароджується. Об’єктом підліткової закоханості може бути співак, актор, спортсмен… Мама 14-літньої Віри написала до соціальної служби наступного листа: “Моя дочка вже цілий рік ходить надзвичайно засмучена. Справа в тому, що вона закохана. І закохана вона не в кого-небудь, а в самого Віталія Козловського. Закоханість її дуже серйозна: вона не просто цілодобово підстерігає його, як її колеги-фанатки, але й пише йому кожен день листи та повторює його ім’я у сні. Я намагалася переключити її на інші захоплення, навіть повезла її за кордон, але нічого не допомогло Дівчинка страждає не по-дитячому. Я вже думала, чи не піти самій до цього співака та попросити його про побачення із моєю дочкою? А, може, моя дочка психічно нездорова? Підкажіть, хто і чим може нам допомогти?” Запитання і завдання. 1. Як допомогти дітям, поведінка яких стає неадекватною внаслідок такої закоханості, а також їх батькам? 2. Чому створення клубів “фанатів”, у яких активно беруть участь і їх батьки, є позитивним процесом? 3.Які конкретні заходи ви, будучи соціальним працівником, проведете із Вірою та її мамою?
Соціальна ситуація 3. Допомога соціального працівника сім’ям Розглянемо три життєві історії. Хлопчик Федір, 13 років. У дитинстві боявся майже усього, що його оточувало. Так, заходячи до кімнати один увечері, він вмикав світло та оглядав пустий простір під ліжком, у шафі, за шафою, шукаючи злочинця, який, на його переконання, там міг бути. Під час спілкування він демонструє несміливість, покірність, невпевненість у собі і, навіть, деяку приниженість. До цього також додається підвищена збуджуваність хлопчика. Дружить переважно із дівчатами свого віку. Хлопці ставляться до нього як до “цапа відбувайла”, відкрито насміхаються над недоліками його характеру. Кілька разів разом із батьками переїздив із міста у місто. До нової школи адаптувався важко, весь час очікував недружнього ставлення та образ від школярів. Власне, так це і траплялося. Дівчина Катерина, 17 років. У дитинстві весела, рухлива, підприємлива дівчинка, “душа” компанії ровесників. У школі добре вчилася та активно брала участь у суспільному житті. В 15 років у неї почали з’являтися періоди емоційного спаду, коли все сприймалося у похмурих тонах, нічого не хотілося робити. В один з таких періодів посварилася із однокласником, предметом її першого кохання. Сварку вона вважала остаточним розривом стосунків, гостро її переживала і, в момент відчаю, здійснила спробу самогубства (прийняла велику дозу снодійного). Вже в лікарні після поліпшення самопочуття знову стала радісною та активною. Після виписки із лікарні на протязі 2-х років у неї відбувалися зміни настрою: від дуже гарного – до дуже похмурого. Останнє наставало раз на один-два місяці і тривало 1-2 тижні. Поступово відмінності у настрої стали згладжуватися, але певна циклічність у настрої зберігається. Хлопчик Олексій, 12 років. Замкнутий та одинокий, захоплюється фізикою. Окрім звичайної школи, відвідує також школу юного фізика, де його однокурсники на 3-4 роки старші від нього, але, навіть на цьому фоні він виглядає як дуже сильний. У своєму ж сьомому класі середньої загальноосвітньої школи він виглядає як дуже сильний. На уроках фізики, нудьгуючи, він може, наспівуючи щось собі під ніс, прогулюватися поміж рядами. Вчителька, яка, сердячись, називає усіх своїх учнів “ідіотами”, від таких його вчинків просто скаженіє. Щоденник хлопчика рясніє погрозами та “останніми попередженнями”; йому загрожує відрахування зі школи. Запитання і завдання. 1. Яку допомогу соціальний працівник може надати сім’ям, у яких виховуються ці діти? 2. Яку роботу потрібно провести із цими школярами? 3. Яких фахівців, окрім соціального працівника, потрібно залучити? 4. Чи є необхідність роботи із класами, у яких вони навчаються? 5. Чи є необхідність роботи із педагогами, які їх навчають?
Контрольні питання до заняття 7 1. Які види допомоги може надавати соціальна служба сім’ям? 2. Якої соціальної допомоги потребують люди, що постраждали від Чорнобильської катастрофи? 3. Із якими закладами має встановлювати соціальний працівник, що працює із сім’ями з дітьми? 4. Які психолого-педагогічні методи застосовуються у соціальній роботі? 5. Які соціальні та психологічні методи можна використати під час допомоги постраждалим від Чорнобильської катастрофи?
Контрольні питання до заняття 8 1. “Групи ризику” – це… 2. До “груп ризику” належать, зокрема, наступні категорії людей: … 3. Чи можна віднести до “груп ризику” обдарованих дітей, у яких виникають складності із спілкуванням, і вони стають “важкими” для інших? (так/ні). 4. Яку категорію дітей називають “соціальними сиротами” ? 5. На які рівні поділяють девіантну поведінку?
Контрольні питання до заняття 9 1. Волонтер – це… 2. За якими напрямами здійснюється волонтерська діяльність? 3. Чи потрібно враховувати інтереси людини, коли залучаєш її до діяльності як волонтера? 4. Як у спеціальній літературі прийнято називати правила роботи з волонтерами? 5. Робота із волонтерами потребує…
|
|