Шановний користувач!
Якщо Ви рахуєте, що дана робота неякісна, порушує авторські права або ж є проблеми з її достовірністю повідомте про це адміністратора
Психофізіологія тестові завдання
Контрольна робота
№ K-28576
Тестові завдання
Варіант 1 1. Психофізіологія вивчає: 1) психічний зміст людини; 2) взаємодію організму із зовнішнім середовищем; 3) закономірності поведінки людини; 4) стани організму, які супроводжують психічні процеси. 2. Психофізіологія розглядає психічні процеси: 1) як сукупність внутрішніх відчуттів; 2) як «скриньку», до якої надходить інформація, що там змінюється і виходить у вигляді поведінкової реакції; 3) як розуміння всіх складних процесів і механізмів, що визначають поведінку людини; 4) як механізми, які визначають поведінку людини. 3. Значення типів ВНД для психофізіології полягає: 1) в оцінюванні швидкості виникнення, протікання і зникнення нервових процесів; 2) у визначенні і прогнозуванні функціонального стану організму при різній діяльності і впливу на нього різних збуджуючих факторів середовища; 3) у визначенні характеристики індивідуальних особливостей людини протягом усього життя; 4) в оцінюванні здатності витримувати тривалі і концентровані збудження. 4. В основі розвитку здібностей лежить: 1) сукупність умов, за яких природжені фізичні, фізіологічні, психологічні, морфологічні та інші компоненти людини можуть виявлятися; 2) особливості вищої нервової діяльності; 3) умови виховання; 4) генетично зумовлені задатки. 5. Психофізіологічним змістом емоційних станів є: 1) сприйняття зовнішнього середовища через фізіологічні реакції; 2) хвилювання, які підкреслюють значення певних дій або ставлення до подій; 3) почуття, які супроводжують страх, радість, агресію, надію, сумніви, гордість та ін.; 4) стан організму, який відображає суб’єктивне ставлення людини до того, що відбувається.
Варіант 2 1. Зазначте психофізіологічний характер функціональних перебудов в організмі у процесі адаптації: 1) збереження внутрішньої сталості організму при змінах впливу зовнішнього середовища; 2) здатність пристосовних механізмів змінювати функції систем організму під впливом факторів внутрішнього і зовнішнього середовища; 3) певні зміни захисних і регуляторних реакцій організму на збурюючі фактори; 4) пристосовні перебудови організму, які супроводжуються зміною регуляції функцій в умовах нового існування. 2. Характеристики психофізіологічного стану жінки в різні фази біологічного циклу: 1) розумова працездатність підвищена після овуляції і перед початком менструації; 2) під час менструації підвищується тактильна чутливість, зменшуються нервові впливи на регуляцію фізіологічних функцій; 3) у дні овуляції і менструації знижується увага, чутливість аналізаторних систем, підвищується дратівливість та емоційна нестабільність; 4) у фазі овуляції стан погіршується, в інші дні він сталий. 3. Зазначте психофізіологічні особливості дитячого організму: 1) до періоду статевого дозрівання діти краще від дорослих створюють стабільність функціонального стану організму, потім у них змінюється рівновага нервових процесів і підвищується переважання збуджуючих процесів над гальмівними; 2) у дошкільний і початковий шкільний період поступово ускладнюються механізми ВНД, підвищується значення другої сигнальної системи, вплив ЦНС на вегетативні центри збільшується; під час статевого дозрівання порушується нервово-гуморальна регуляція функцій, що супроводжується зниженням координації, процесів збудження і гальмування, розладами психічного стану; 3) у період першого і другого дитинства формується взаємозв’язок координаційних механізмів регуляції з вегетативними функціями, що підвищує збудливість нервових процесів; 4) порівняно з дорослими у дітей рухомість основних нервових процесів знижена, а здатність мозку до аналізу і синтезу підвищена. 4. Зміни психофізіологічного стану організму у процесі гіпокінезії: 1) відсутність аферентної стимуляції знижує активність нервових клітин, гальмівні процеси переважають, поступово погіршується розумова працездатність; 2) слабшають життєві функції організму на фоні незначного зниження рухливості нервових процесів; 3) знижується фізична працездатність, а ефективність розумових процесів залишається стабільною; 4) регуляторні механізми підтримують життєдіяльність стабільно на мінімальному рівні функціонування. 5. Психофізіологічна підготовка – це: 1) формування діяльності сенсорних систем до впливу різних подразників; 2) вироблення вегетативного стереотипу для успішнішого виконання трудової діяльності; 3) оволодіння спеціальними знаннями і навичками, що зменшують напруженість організму під час певної діяльності; 4) ознайомлення із засобами, прийомами і методами, які розширюють можливості організму, формують певні реакції організму і вегетативні прояви для використання їх в необхідних умовах.
Варіант З 1. Психофізіологічне оцінювання здібностей передбачає: 1) визначення загальної активності, що обумовлює внутрішню потребу до самовираження; 2) експериментальне виявлення характеристик ВНД; 3) діагностику здатності людини виконувати певну діяльність; 4) використання індивідуальних характеристик фізіологічних проявів у процесі різноманітної розумової і психомоторної діяльності. 2. Зазначте, як відбувається психофізіологічна перебудова організму в пубертатний період розвитку: 1) змінюється функція ВНД, що стабілізує життєво важливі процеси організму; 2) центральна нервова система якісніше регулює вегетативні реакції організму, що визначає психічну зрілість підлітка; 3) змінюється нейрогуморальна регуляція функцій, рівновага основних нервових процесів, що сприяє різкому переходу від стану екзальтації до депресії; 4) одночасно з появою статевих ознак у підлітків різко гальмується інтенсивність нервових процесів. 3. Зазначте, які зміни психофізіологічного стану організму відбуваються під час напруженої фізичної роботи: 1) злагоджена діяльність соматичної і вегетативної систем досягає максимуму, ЦНС функціонує в умовах оптимального напруження; 2) знижується інтенсивність реакцій умовних рефлексів, чутливість аналізаторів, порушується координація, нервові процеси гальмуються; 3) стан організму досягає найоптимальнішого функціонування, нервові процеси найбільш урівноважені; 4) підвищується умовно-рефлекторна діяльність, зменшується латентний період реакцій, поліпшується здатність до переключення. 4. Спеціалісту-психофізіологу на виробництві необхідно: 1) вміти оцінювати психофізіологічний стан, знати вимоги до спеціаліста й умов праці, методи психофізіологічного дослідження; 2) вміти визначати ступінь складності виробничих процесів; 3) знати вимоги до професії і техніки безпеки, інші документи, які регламентують умови праці; 4) вміти визначати початок розвитку стомлення і знати способи запобігання і подолання його. 5. Зазначте основні ознаки стану стомлення при розумовій праці: 1) знижується температура тіла і погіршується загальний стан організму; 2) підвищується пульс, напруженішим стає ритм роботи; 3) загострюється сприйняття інформації, спостерігається стан нервово-психічного напруження; 4) розвиваються гальмівні процеси, які обмежують виснаження організму.
Варіант 4 1. Визначте психофізіологічні уявлення свідомості: 1) поступове оволодіння абстрактним мисленням; 2) можливість знайти певне рішення при спілкуванні; 3) взаємозв’язок розумових процесів у стані збудження з емоційними проявами; 4) сукупні знання людей, які передаються в абстрактній формі у процесі еволюції і спілкування. 2. Психофізіологічна характеристика резервів організму: 1) відбуваються зміни регуляції життєвих функцій, які забезпечують необхідну мобілізацію організму; 2) відбувається комплекс змін, які забезпечують у необхідний момент активацію організму; 3) відбуваються такі зміни пам’яті, уваги, мотивації, функціональної рухливості, які забезпечують необхідну реалізацію дій і розкриття всіх можливостей організму; 4) функціональні перебудови в організмі сприяють піднесеному стану всіх фізіологічних систем. 3. Психофізіологічна сутність надійності в екстремальних умовах полягає: 1) у підвищенні активності фізіологічних систем; 2) у проявах дій, прийнятті необхідних рішень у стані психофізіологічної напруженості; 3) у здатності визначати несприятливі фактори середовища; 4) у таких функціональних змінах організму, які забезпечують високу ефективність життєдіяльності. 4. Професіограма виробничої діяльності означає: 1) збирання інформації про значення різних фізіологічних, гігієнічних, ергономічних, соціально-психологічних, психофізіологічних та інших аспектів діяльності; 2) сукупність властивостей, необхідних для професійної діяльності; 3) анкетування з метою визначення основних здібностей; 4) аналіз характеристики умов трудової діяльності. 5. Перевтома – це: 1) підвищений стан психоемоційного напруження; 2) велике навантаження на аналізаторні системи, що сприяє зниженню їх чутливості і емоційній нестабільності стану; 3) знижений опір організму під час функціонального навантаження різного походження; 4) комплекс функціональних змін в організмі, які виявляються у зовнішніх негативних реакціях, головних болях, невротичних зривах тощо.
Варіант 5 1. Значення теорії функціональних систем для психофізіологічного оцінювання стану організму полягає: 1) у поясненні біологічних і соціальних мотивацій, пам’яті, здатності прогнозувати поведінку; 2) у поєднанні розуміння сукупності різних процесів, які регулюють соматичні і вегетативні функції; 3) у поясненні механізмів нейронних процесів у корі головного мозку, які забезпечують певний стан організму; 4) у можливості подолання рефлекторного підходу до аналізу поведінки людини. 2. Зазначте психофізіологічну характеристику станів організму при порушеннях біологічних ритмів: 1) переважають процеси збудження, що прискорює енергетичний обмін, змінює режим дихання на інтенсивніший; 2) фізіологічні функції змінюються відповідно до біологічних ритмів, при цьому забезпечується нормальний психічний стан; 3) при різких змінах часу змінюється ритм сну, що призводить до невротичних проявів, знижуються процеси збудження і гальмування, погіршується самопочуття, увага, пам’ять, з’являється тривога; 4) змінюється рухомість нервових процесів і загострюються судинні захворювання. 3. Зазначте психофізіологічну характеристику функціональних перебудов в організмі у процесі адаптації: 1) усі регуляторні процеси в організмі поступово вивільняються від зайвих дій, що створює сприятливі умови для фізіологічних процесів; 2) термінові реакції організму мобілізують фізіологічні резерви, потім формується нова програма гомеостатичного регулювання, змінюється чутливість сенсорних систем; перебудови в організмі забезпечують тривале пристосування організму до нових умов; 3) при терміновій адаптації організм реагує зміною рухомості нервових процесів, після чого мобілізуються психічні процеси; 4) у процесі адаптації змінюються властивості нервових клітин, скорочується термін проведення збудження через синапси і підвищується потужність функціонування організму. 4. Психофізіологічна характеристика стресу: 1) змінюються фізіологічні процеси регулювання нервової і ендокринної систем, активізуються вегетативні реакції, енергообмін, розвивається загальний адаптаційний синдром; 2) це такий стан організму, при якому підвищуються захисні можливості; 3) стан, який супроводжується руйнівними процесами в нервовій системі; 4) під час стресу процес збудження в ЦНС іррадіює і охоплює клітини рухового аналізатора мозку, що обмежує регуляцію довільних рухів. 5. Психофізіологічна характеристика сну: 1) під впливом речовин, які накопичуються в організмі за день, виникає гальмування нервових процесів і розвивається сон; 2) у результаті загального гальмування життєвих функцій вночі мозок відключає свідомість і людина засинає; 3) під впливом зниження вегетативного тонусу знижується активність серцево-судинної, дихальної, травної систем і в результаті знижується активність кори мозку, розвивається сон; 4) протягом дня мозок накопичує значну інформацію, яка під час сну переходить у довгочасну пам’ять. Крім того, гальмування в окремих ділянках кори послаблює активний вплив на неї ретикулярної формації, яка знижує діяльність кори мозку, і розвивається сон.
Варіант 6 1. Психофізіологічний зміст емоційних станів: 1) виразні емоційні прояви, на відміну від вегетативних реакцій, легше підпорядковуються довільній регуляції, тому вони супроводжують різні дії людини; 2) виразні прояви рухів, мови, жестів змінюють емоційний стан; 3) це примітивні реакції, у процесі яких людина втрачає можливість володіти собою; 4) визначається потребою і можливостями її задоволення. Мотивація активізує емоційний апарат мозку, що змінює суб’єктивне відчуття відповідної потреби і забарвлює поведінкові реакції. 2. Психофізіологічна характеристика здібностей: 1) це такі індивідуально-типологічні властивості нервових процесів, які забезпечують подолання лінощів; 2) це таке функціонування вегетативної нервової системи, яке забезпечує економічний режим роботи всіх органів і систем при виконанні певної діяльності; 3) це генетично зумовлені зміни фізіологічних, психофізіологічних, біохімічних процесів, які визначені генетично і у певних зовнішніх умовах сприяють ефективному виконанню діяльності; 4) це анатомо-фізіологічні особливості нервово-мозкового апарату, які забезпечують успішність виконання певної діяльності. 3. Психофізіологічні відмінності жіночого організму: 1) у зв’язку з тим, що у жінок енергетичний обмін інтенсивніший, вони краще почуваються у складних умовах життєдіяльності, у них досконаліша вегетативна регуляція функцій в умовах емоційного стресу; 2) жінки краще перероблюють мовну інформацію та запам’ятовують її; вони більш збудливі, емоційно нестійкі, у них підвищена сенсорна чутливість; в них краща, ніж у чоловіків, координація рухів, але менша їх швидкість; менший основний обмін допомагає їм виживати в екстремальних умовах, краще регулювати температуру тіла, легше засвоювати жири; 3) жінки ефективніше оволодівають рухами, у них краща пам’ять і швидкість переробки інформації; 4) жінки менш збудливі в незвичних умовах, у них знижені пороги чутливості аналізаторних систем. 4. Назвіть основні захворювання внаслідок стресу: 1) накопичення ліпідів у крові під час стресу сприяє розвитку атеросклерозу, це призводить до гіпертонії і порушення регуляції обміну речовин; нервові розлади провокують розлади шлунково-кишкового тракту, розвиток гастритів і виразок; 2) загальні захворювання, які зумовлені частою зміною зовнішнього середовища; 3) загострення хронічних хвороб, різні порушення рухової діяльності, виникнення дистрофічних змін; 4) різке зниження артеріального тиску і розвиток вегетативно-судинної дистонії за гіпотонічним типом з подальшим переходом у гіпертонічну форму. 5. Значення реактивності у пристосовних реакціях організму: 1) реактивність змінює стан організму, що, у свою чергу, забезпечує його пристосування; 2) зміни збудливості нервових процесів забезпечують плавні переходи організму з одного стану в інший; 3) реактивність формує душевний стан людини і таким чином впливає на ставлення до збудливих факторів і допомагає їх подоланню; 4) реактивність забезпечує адекватність реагування організму на різні подразники і характеризує його стан.
Варіант 7 1. В основі визначення темпераменту лежить: 1) такі критерії, як визначення гуморальних особливостей регуляції функцій, соматичних, а також вегетативних; 2) переважання в організмі людини однієї з основних рідин (флегми, крові, жовтої та чорної жовчі тощо); 3) схильність до певних захворювань; 4) властивості основних нервових процесів. 2. Основні емоційні прояви – це: 1) стан перенапруження, який супроводжується зовнішніми ознаками: стомленням, невдоволеністю, незадовільним самопочуттям; 2) зміни настрою людини, які супроводжуються активацією надниркових залоз; 3) зміни мови, рухів, жестів, настрою, зовнішнього супроводження поведінкових реакцій, які виражають суб’єктивне ставлення людини до того, що відбувається; 4) стани, коли людина реагує на подразнення не рефлекторними реакціями, а лише зміною функції вегетативних систем. 3. Для прояву здібностей необхідні такі фактори: 1) певна типологія ВНД; 2) генетично зумовлені задатки, обдарованість, індивідуальність, сприятливі умови середовища, соціальні фактори; 3) вроджені особливості психіки людини; 4) умови виховання. 4. Значення типології ВНД у виникненні стресу: 1) холерики і меланхоліки частіше зазнають впливу сильних подразників на нервову систему; 2) у холериків переважання гальмівних процесів провокує виникнення стресу; 3) розвитку стресу сприяє одночасна дія кількох подразників з протилежною спрямованістю збудження і гальмування; 4) меланхоліки більш стійкі до стресу у зв’язку з тим, що вони на всі подразники реагують слабким проявом сили нервових процесів. 5. Загальні уявлення про механізми термінової і тривалої адаптації: 1) термінова адаптація супроводжується частковою мобілізацією функціональних резервів, а тривала – повною; 2) при терміновій адаптації змінюються лише зовнішні прояви вегетативних реакцій, а при тривалій – нервові; 3) у відповідь на регулярний подразник організм реагує тривалими проявами змін нервових процесів, а незнайомий подразник викликає специфічні реакції; 4) початковою реакцією організму на подразник є повна мобілізація фізіологічних резервів, потім, якщо подразнення повторюється, функція набуває нової якості.
Варіант 8 1. Функціональні стани організму у різні фази загального адаптаційного синдрому: 1) спочатку виникає активація усіх функцій організму, потім вони гальмуються і нормалізуються; 2) організм адаптується до збуджуючих факторів, потім поступово змінює свої функції так, щоб забезпечити економізацію життєдіяльності до мінімальних рівнів; 3) першою реакцією є опір організму, потім поступове зниження всіх реакцій до рівня основного обміну, що закінчується повним пристосуванням; 4) початковою є реакція тривоги, потім змінюється опір організму дії стресора – рівень функціонування підвищується, закінчується цей процес повним незворотним виснаженням. 2. Психофізіологічні уявлення про механізми свідомості: 1) це такий стан залежності між підкорковою зоною і корою, який зумовлює мислення, почуття, накопичення знань; 2) це процес збудження, який супроводжує виникнення руху передачі нервових сигналів по колу, що забезпечує моніторинг змін, які відбуваються у зовнішньому середовищі; 3) це знання, які людина отримує в абстрактному вигляді і може передати іншим, при цьому виникають певні нервові вузли або «центри» зв’язку в корі головного мозку, які формують так звані фокуси взаємодії. Там порівнюється і синтезується інфор¬мація, яка була раніш, і яка щойно надійшла; 4) це певна концентрація нервових збуджень у певних зонах кори головного мозку. 3. Вимоги, які висуваються до спеціаліста-психофізіолога на виробництві: 1) психофізіолог вивчає виробничу документацію і визначає, що є найголовнішим для забезпечення високого рівня працездатності; 2) психофізіолог володіє певними знаннями, методами розробки і обґрунтування виробничих вимог, знає ознаки порушення нервової стійкості, основи психофізіологічних досліджень, методи їх обробки; 3) психофізіолог визначає рівень здоров’я службовця і встановлює для нього певний обсяг трудового навантаження; 4) психофізіолог повинен вирішувати соціальні питання, які сприятимуть підвищенню працездатності працівника. 4. Основні шляхи і методи профілактики стану перенапруження і перевтоми; 1) використання засобів психотерапії, фізіотерапії, фармакотерапії в комплексі з іншими заходами; 2) застосування стимулюючих препаратів, які підтримують високий рівень працездатності навіть у стані перевтоми; 3) необхідно на короткий час змінити темп роботи, а в разі необхідності підвищення працездатності виконати вправи розслаблюючого характеру; 4) якщо виник стан перенапруження, необхідно випити трохи горілки і розпочати м’язову релаксацію. 5. Зазначте схожість і відмінність психофізіологічних змін в організмі при фізичній і розумовій праці: 1) схожість полягає в тому, що здійснюється робота, а відмінність – у кінцевих результатах; 2) розумова праця забезпечує навантаження аферентних систем, а при фізичній лише контролюється певне м’язове напруження; 3) стан напруженості організму вищий при розумовій праці, а вегетативні прояви більш сталі і тривалі при фізичній праці; 4) спільним є певний ступінь нервово-психічного та емоційного напруження, а відмінним – реалізація вегетативних зрушень.
Варіант 9 1. Психофізіологічна характеристика розумової праці: 1) під час розумової праці нервове напруження сприяє виснаженню нервової системи; 2) виконання розумової роботи потребує психічного напруження, яке призводить до порушень нервово-психічного стану; 3) розумова праця супроводжується роздратованістю, виникненням головного болю, зниженням чутливості аналізаторних систем; 4) розумова праця супроводжується не так вегетативними проявами, як нейрофізіологічними, що супроводжується кровозабезпеченням мозку і підвищенням енергообміну нервових клітин. 2. Сутність і призначення психофізіологічного відбору – це: 1) заповнення спеціальних карт, де зазначають результати медичного контролю і фізичних якостей; 2) оцінювання змін функціонального стану під впливом розумової і фізичної роботи; 3) значення здібностей і якостей, які відповідають вимогам певнихвидів діяльності; 4) визначення темпераменту, що полегшує пристосування до виробничої діяльності. 3. Відмінність між «совами» і «жайворонками»: 1) «жайворонки» набагато швидше пристосовуються до нових незвичних умов, ніж «сови»; 2) «сови» мають високу працездатність у нічні години, а «жайворонки» – у ранкові; 3) «сови» можуть кілька днів не спати і при цьому зберігати високий функціональний стан організму, «жайворонки» – навпаки; 4) «сови» відрізняються від «жайворонків» функціональним станом у денні години, коли перші активізуються, другі знижують активність. 4. Назвіть компоненти психофізіологічної підготовки: 1) крім отримання спеціальних знань, підготовка передбачає формування вегетативних реакцій на різні подразники, оволодіння методами самоконтролю, самоспостереження, підвищення загальної стійкості організму, пристосування до розумових і фізичних навантажень; 2) поступове набуття рухових навичок для трудової діяльності; 3) ознайомлення з умовами праці, нормативними вимогами і правилами техніки безпеки; 4) оволодіння спеціальними знаннями, які необхідні для виконання певної діяльності. 5. Психофізіологічна характеристика стану афекту: 1) це такий стан, коли процеси гальмування переважають над процесами збудження і знижується функціональний рівень організму; 2) це комплекс почуттів і дій, які відображають ставлення організму до певних подій і діяльності; 3) це такий стан, коли свідомість переключається на інший фактор, у результаті чого змінюється психофізіологічний стан організму; 4) це такі вибухові реакції, коли людина втрачає самовладання.
Варіант 10 1. Здібності можна визначити так: 1) шляхом вивчення медичної картки; 2) за допомогою анкетного опитування; 3) необхідно зробити функціональне навантаження і визначити, яким напруженням вегетативних систем воно супроводжується; 4) за допомогою спеціальних тестів, які окрім типології ВНД визначають психомоторні, рухові та інші характеристики. 2. Формування поведінкового акту: 1) залежно від стану аналізаторних систем та індивідуальної швидкості реагування на подразники організм формує поведінковий акт; 2) поведінковий акт формується у процесі виховання дитини, а потім він лише коригується; 3) у разі потреби формується аферентний синтез, приймається рішення і програмуються дії, формується акцептор результату дії, сама дія, здійснюється еферентний синтез з його соматовегетативним забезпеченням, потім зворотна аферентація про параметри досягнутого результату; 4) у відповідь на подразник формується відповідна реакція. 3. Особливості функціонального стану мозку у спокої: 1) мозок перебуває весь час у стані очікування можливих збуджень; 2) у спокої постійно підтримується фонова активність нервових структур, яка є різною для нейронів і структур мозку; 3) функціональний стан мозку залежить від індивідуальних особливостей людини (екстраверсія – інтроверсія); 4) функціональний стан мозку підтримується на рівні, який лише забезпечує життєві процеси. 4. Суть аналітико-синтетичної діяльності головного мозку: 1) у процесі сприйняття інформації поступово зменшується її надлишок, відбирається лише та, яка має значення на цей момент; 2) уся інформація поступово відфільтровується в мозку і таким чином аналізується; 3) якщо подразник сприятливий для організму, то він переробляється і аналізується, якщо він шкідливий – мозок його не сприймає; 4) у головному мозку виникають нейронні напруження, які потребують поділу інформації залежно від її значення. 5. Характеристика факторів ризику виникнення стресу: 1) зміна режиму праці; 2) зміни соціального характеру і контактів між співробітниками і близькими людьми; 3) коли виховання дитини не ґрунтується на дидактичних принципах педагогіки, у зрілому віці це сприяє виникненню стресу; 4) це вроджені порушення системи внутрішньої секреції, які знижують захисні можливості організму; слабка ВНД; негативні прояви характеру, що може сприяти психоемоційному напруженню; несприятливе соціальне середовище, незабезпечені умови праці тощо.
Ця робота була виставлена на продаж користувачем сайту, тому її достовірність, умови замовлення та способи оплати можна дізнатись у автора цієї роботи