Вступ ................................................................................................................. 3 Розділ 1 Онтологічні аспекти позакласної роботи у педагогічній практиці вчителя зарубіжної літератури ..................................................................... 6 1.1. Принципи організації позакласної роботи із зарубіжної літератури .......................................................................................................... 6 1.2. Основні форми та жанри позакласної роботи ...................................... 8
Розділ 2 Сценарій як невід’ємна основа позакласних заходів ............................. 29 2.1. Мистецтво підготовки сценарію ............................................................. 29 2.2. Задум сценарію ......................................................................................... 30 2.3. Збір матеріалу, робота над композицією ............................................... 32 2.4. Створення (написання) тексту сценарію ................................................36 2.5. Загальні особливості методики роботи над постановкою сценарію ....37 2.6. Підготовка до читання та виконання номера .........................................38 2.7. Поєднання слова і музики ........................................................................41
Розділ 3 Літературні вечори у школі як складова частина позакласної роботи ........................................................................................ 43 3.1. Різновиди літературних вечорів............................................................... 45 3.1. Підготовка та проведення літературного вечора....................................47 Висновки ......................................................................................................... 56 Список використаної літератури ............................................................... 58
Додатки ............................................................................................................ 61
Вступ
«...учитель літератури мусить бути творцем. Він має так розуміти свої обов’язки, щоб не затримувати природного розвитку дитини, а підносити його, витворюючи довкола дитини атмосферу здорової діяльності, приємний осередок, повний краси, збуджувати в дитині високі почуття, викликати в неї самостійну думку, ініціативу і той святий неспокій, що раз у раз шукає нової правди, нової краси і не кристалізується на чужому, пасивно прийнятому з чужих уст». Софія Русова Шкільні роки... Що найбільше запам'яталося? Уроки, вчителі, класні збори. А ще – вечори, КВНи, походи, екскурсії? Останні, мабуть, запам'яталися найбільше, бо вони дарували нам свіжість вражень, глибину емоцій, стимулювали до роздумів, активного духовного пошуку. Який навчальний матеріал буде корисним і цікавим школярам, яка інформація їх захопить, залучить до предмета — ці питання задає собі кожен творчий учитель. Але вчитель-словесник розуміє, що на якому б високому рівні не проходили уроки літератури, вони не будуть мати певних результатів, якщо навчальний матеріал не буде закріплюватися та поглиблюватися під час позакласних занять. Педагог намагається розкрити творчий потенціал учнів, сформувати їхні естетичні смаки, моральні переконання, зацікавити і захопити діяльністю у полікультурному просторі. Різноманітні заходи спілкування з літературою, музикою, театром сьогодні мають стати альтернативною формою прилучення школярів до мистецтва, розкриття їхніх талантів. В історії слов'янських народів важливе місце відводилося святам, гулянням, вечорницям, карнавалам. Задовольняючи різноманітні потреби: світоглядні, художньо-естетичні та моральні— насолода від прекрасного, художня творчість, художня самодіяльність, самовираження, моральна орієнтація в нормах та традиціях (добро, обов'язок, честь, совість, справедливість, повага та самоповага), а також комунікативні (масове, міжособистісне, групове спілкування, колективне співпереживання), пізнавальні, організаційні (засіб соціалізації, об'єднання), виховні, творчі, — вони сприяли формуванню принципів, поглядів і переконань людей. Філософ Є. Соколов у своїх працях розглядає святкування як "високе творче дозвілля, піднесену діяльність". І сьогодні у школах вивчення монографічної теми не припиняється вивченням життєпису письменника, аналізом його творів і проведенням підсумкового уроку. Для частини учнів зміст монографічної теми поглиблюється на гуртку, а для багатьох – у краєзнавчих походах, у процесі підготовки і відзначення ювілеїв письменників, у роботі по обладнанню літературного кабінету, в учнівському лекторії, на читацьких конференціях, масових заходах шкільної бібліотеки тощо. Не всі, але переважна більшість учнів у позакласній та позашкільній роботі збагачує свої знання з літератури, поглиблює вміння, зміцнює навички. Тому так важливо для вчителя обрати вдалу форму позакласного заходу. У цьому і полягає актуальність нашого дослідження: порушуючи і розглядаючи це питання, варто наголосити на тому, що до роботи з підготовки позакласного заходу доцільно залучати якнайбільше учасників, щоразу надаючи їм можливість самовиражатися, реалізуватися у різних ролях. Важливу роль для розкриття теми нашого дослідження відіграли
|
|