Когорти видатних діячів України, які боролися за українське національне виховання молоді, представлені Т. Шевченком, І. Франком, М. Грушевським, С. Русовим, І. Огієнко, К. Ушинським. Особливо своєрідною є постать видатного педагога-новатора, психолога, письменника Григорія Ващенка, який стояв за відстоювання гармонійного виховання всіх трьох елементів душі: розуму, почуттів і волі відповідно до обдарованості та інших природних властивостей людини. Його порівнюють із Сократом, Коменським, Песталоцці, Руссо, Сковородою. Радянська тоталітарна система тримала суворо заборонювала його твори. Доступ до скарбниці української історичної пам’яті відкрився лише після того, як було проголошено самостійну Україну 24 серпня 1991 року. Повернути українцям творчий доробок видатного педагога допомогли послідовники творчості Г. Ващенка: А. Погрібний, М. Стельмахович, О. Вишневський, О. Коваль, А. Алексюк, Д. Тхоржевський та інші. Постать Г. Ващенка є однією з найяскравіших на ниві педагогічної думки України. Його життєвий шлях, теоретичні ідеї, творчий досвід характеризуються неоднозначністю підходів і навіть полярністю оцінок. А. Погрібний (голова президії Всеукраїнського Педагогічного Товариства ім. Г. Ващенка) зазначив,що повернення Г. Ващенка на рідну землю (а воно тільки-тільки починається) у цілковито легкий, безболісний спосіб годі й сподіватися. Бо повертається він у боротьбі і також для боротьби – з усім антиукраїнським, антинезалежницьким, антинаціональним, антинауковим, антипедагогічним. Власне, для того й повертається Г. Ващенко, аби допомогти в побудові Української держави, з високою мрією про яку він прожив усе своє життя [2]. Як педагог, який передусім ставив дві найголовніші цінності – Бог і Україна, Г. Ващенко заслуговує виступати сьогодні в якості стяга нашої державотворчої педагогічної думки. Особливо вирізняє Г. Ващенка з-поміж інших українських педагогів те, що він є одним з найпослідовніших та найнаполегливіших у досягненні своєї заповітної незалежницької мрії (у здійснення її він пристрасно вірив) український педагог-державник [4].
|
|