Вступ. Розділ І. Еволюція систем трудового навчання. Розділ ІІ. Сучасні проблеми та їх причини в процесі трудової підготовки молоді. 2.1. Невідкладні проблеми подальшого вдосконалення технологічної освіти школярів. 2.2. Проблема падіння престижності шкільного предмету «Трудове навчання», знецінення його ролі у загальноосвітній підготовці учнів. Розділ ІІІ. Пошук вирішення проб¬леми організації предмету «Трудо¬ве навчання» в контексті сучасних вимог до якості освіти. 3.1. Риси нової концепції трудової підготовки, яка відображає конструкцію трудової підготовки як соціально-педагогічної системи. 3.2. Один з можливих варіантів удосконалення змісту програми трудового навчання. 3.3. Пропозиції щодо покращення організації шкільного предмету «Трудове навчання». Висновки. Список використаних джерел.
Вступ Соціально-економічні зрушення, що відбуваються у певні періоди розвитку суспільства, викликають зміни в освіт¬ньо-виховній галузі. Сучасний період розбудови Української незалежної дер¬жави і переходу до ринкової економіки викликає багато проблем, серед яких трудова підготовка молоді є чи не найва¬гомішою. У зв'язку з цим відбувається переоцінка ролі навчального предмета «Трудове навчання» у підготовці молоді до участі в суспільному виробництві. Для другої половини XX — початку XXI ст. характерною є наявність у навчальних планах загальноосвітньої школи предмета «Трудове навчання». Починаючи з 1954 р. і до нині ця навчальна дисципліна неодноразово зазнавала суттєвих змін, спрямованих на її вдосконалення. Так, принаймні, вважали прибічники реформування трудової підготовки, які в різні періоди намагалися досягти максимального ефекту за рахунок уведення в навчально-виховний процес школи трудового навчання, виробничого навчання, домоводства. професійної та допрофесійної підготовки, профорієнтаційної роботи, суспільно корисної виробничої праці тощо. Зміни, що відбувалися в трудовій підготовці підростаючого покоління в різні історичні періоди, досить детально описані та проаналізовані в дослі-дженнях А. Вихруща, В. Кухарського, О. Максимчук, Б. Попова, В. Сидоренка, Г. Терешука, Д. Тхоржевського та інших вітчизняних науковців. Водночас, на нашу думку, варто постійно звертатися до досвіду попередніх поколінь з даного питання, виділяти в ньому не лише позитивні надбання, котрі, без сумніву, потребують відродження, а й причини, які привели до зникнення тієї чи іншої форми трудової підготовки молоді. Зазначене стає особливо важливим в умовах сьогодення, коли виникає нагальна потреба у пошуку оптимальних шляхів якщо не розвитку, то хоч би збереження досягнутого рівня трудового навчання і виховання учнів. Проблему підвищення ефек¬тивності технологічної освіти в умовах, що динамічно зміню¬ються, досліджують вітчизняні вчені О. Авраменко, В. Бербець, В. Вдовченко, Л. Денисенко, О. Коберник, Г. Кондратюк, Т. Кравченко, Г. Левченко, В. Мадзігон, В. Сидоренко, В. Тименко та ін. Вони вбачають по¬шук шляхів поліпшення трудо¬вої підготовки учнів, по-перше, в обгрунтуванні теоретико-методологічних засад техноло¬гічної освіти; по-друге, у визна¬ченні змісту та організаційно-педагогічних умов удосконалення трудової підготовки підростам чого покоління, по-третє, в застосуванні у педагогічній пpaктиці інноваційних технологів по-четверте, у забезпеченні варіативності технологічної освіти, розробці індивідуальних траєкторій навчання дітей, що сприятиме реалізації потенційна можливостей і освітніх потреб учнів. Наша країна на даному етапі розвитку має певні труднощі. Розпочаті реформи недоскона¬лі. Освіта як невід'ємна складо¬ва суспільного устрою не уник¬ла проблем. Реформа школи має як переваги, так і недоліки та недоробки. Якщо залишити все так, як є, то реформування зве¬деться нанівець. Мета цієї роботи — проаналізувати можливості, які має сучасна загальноосвітня школа для організації трудової підготовки підростаючого покоління, виділити основні проблеми та окреслити шляхи їх вирішення. Завдання: проаналізувати сучасні проблеми трудової підготовки молоді в Україні; висвітлити причини падіння престижності шкільного предмету «Трудове на-вчання», знецінення його ролі у загальноосвітній підготовці учнів; окреслити риси нової концепції трудової підготовки, яка відображає конструкцію трудової підготовки як соціально-педагогічної системи; з’ясувати можливості трудової підготовки підростаючого покоління на сучасному етапі становлення вітчизняної школи на основі аналізу змісту інструктивно-методичного листа Міністерства освіти і науки України (МОН) про вивчення трудового навчання та креслення у 2007/08 навчальному році. звернути увагу на основні проблеми, які заважають якісному проведенню цієї роботи в умовах загальноосвітньої школи, серед них — падіння престижу трудового навчання і виховання, значне зменшення темпів поповнення матеріально-технічної бази навчальних закладів, кількості загальноосвітніх шкіл з професійною підготовкою; окреслити шляхи вирішення зазначених проблем.
|
|