Логістика - це та частина процесу ланцюга постачань, яка забезпечує планування, реалізацію і контроль економічного ефективного переміщення і зберігання товарів (послуг), а також відповідної інформації від місця виникнення до місця споживання з метою задоволення вимог споживача. Логістика (як наука) – це наука про управління і оптимізацію матеріальних і відповідних їм інформаційних потоків. Метод аналізу ієрархій (МАІ) - математичний інструмент системного підходу до складних проблем прийняття рішень. МАІ не наказує особі, що приймає рішення (ОПР), будь-якого «правильного» рішення, а дозволяє йому в інтерактивному режимі знайти такий варіант (альтернативу), який найкращим чином узгоджується з його розумінням суті проблеми та вимогами до її вирішення. Цей метод розроблений Р. Беллманом, Б.М. Бруком і В.Н. Буркова, але отримав широку популярність по роботах Т. Сааті, який і назвав процедуру методом аналізу ієрархій. Публікації Сааті більш повно розкрили можливості процедури, і з тих пір МАІ активно розвивається і широко використовується на практиці. У його основі поряд з математикою закладені і психологічні аспекти. МАІ дозволяє зрозумілим і раціональним чином структурувати складну проблему прийняття рішень у вигляді ієрархії, порівняти і виконати кількісну оцінку альтернативних варіантів рішення. Метод аналізу ієрархій використовується у всьому світі для прийняття рішень у різноманітних ситуаціях: Від управління на міждержавному рівні до розв'язання галузевих і приватних проблем у бізнесі, промисловості, охороні здоров'я та освіті. Для комп'ютерної підтримки МАІ існують програмні продукти, розроблені різними компаніями. Аналіз проблеми прийняття рішень в МАІ починається з побудови ієрархічної структури, яка включає мету, критерії, альтернативи і інші розглядаються фактори, що впливають на вибір. Ця структура відображає розуміння проблеми особою, яка приймає рішення Стратегія мінімальних витрат, яка поширилася ще на початку 1970-х років, полягає у прагненні досягти мінімуму сукупних витрат на одиницю продукції отримати прибуток вище середнього у галузі, незважаючи на наявність сильних чинників конкуренції. Таке становище захищає підприємство від суперництва конкурентів, оскільки завдяки низьким витратам воно може одержувати прибутки навіть після того, як конкуренти їх втратили в процесі боротьби за ринок. Вибір функціональних постачальників Категорія критеріїв Якість виконання Витрати придбання Спроможність підприємства постачальника підтримувати очікуваний рівень якості виконання і витрат придбання Ваговий коефіцієнт Якість виконання 1 1/2 1/4 0,15 Витрати придбання 2 1 1 0,38 Спроможність підприємства постачальника підтримувати очікуваний рівень якості виконання і витрат придбання 4 1 1 0,47 Рис.1.1.1 Матриця оцінки пріоритетності категорій критеріїв визначення функціональних постачальників Сі=√(n&∏_(i=1)^n▒a)ij (1.1.) C1=∛(1*0,5*0,25)=0,5 C2=∛(2*1*1)=1,2599 C3=∛(4*1*1)=1,5874
ωі=С_і/(∑_(i=1)^n▒C_i ) (1.2.) ω1=0,5/(0,5+1,2599+1,5874)=0,15 ω2=1,2599/(0,5+1,2599+1,5874)=0,38 ω3=1,5874/(0,5+1,2599+1,5874)=0,47
Критерій якості виконання Відхилення зазначеного часу виконання замовлення Перелік діяльностей, які виконуються в складі транспортних послуг Ваговий коефіцієнт Відхилення зазначеного часу виконання замовлення 1 1/2 0,33 Перелік діяльностей, які виконуються в складі транспортних послуг 2 1 0,67 Рис. 1.1.2 Матриця оцінки пріоритетності критеріїв якості виконання транспортних послуг C1=√(1*0,5)=0,7071 C2=√(2*1)=1,4142 ω1=0,7071/(0,7071+1,4142)=0,33 ω2=1.4142/(0,7071+1,4142)=0,67
| |